"Die had u vorige week ook..."

Maurits 08 december 2016
Vorig weekend zaten we even op het terras van Café 't Stulpke hier in Uden. Ja... op het terras! Want dit bedrijf heeft samen met zusterbedrijf Zuiders een prachtige nieuwe terrasoverkapping gekregen. Met verwarming zodat 'buiten zitten' het hele jaar door kan. Ik bestelde een speciaalbier van de tap. Hetzelfde als gisteren, vroeg ik. Maar helaas, de wisseltap deed z'n naam eer aan... er zat nu ander bier op. Een Weizen werd me verteld, maar daar houd ik niet zo van. Ik twijfelde even en toen zei de ober: "Misschien een Guinness? Die had u vorige week ook". Kijk, en dat is nou gastheerschap. Je gasten niet alleen kennen en herkennen, maar ook nog even weten wat ze vorige week dronken. Gastvrijheid zit in kleine dingen. Een lach, een teken van herkenning, de voorkeuren van je gasten kennen, even dat net iets meer. Maar ook, zonder het te hoeven gaan vragen, weten wat je op de wisseltap hebt. Da's toch normaal zou je wellicht denken... maar niet iedere horecamedewerker heeft 'het' of kan het. Het heeft vooral te maken met zin in je werk. Datgene wat je doet tot een echt vak verheffen. Lol hebben in het blij maken van je gasten. Met zo'n eenvoudige, maar zeer doeltreffende opmerking als: "Die had u vorige week ook...".